کالج ها در آلمان

اطلاعات کلی برای پذیرش لیسانس و کالج در آلمان

کالج ها در آلمان

اطلاعات کلی برای پذیرش لیسانس و کالج در آلمان

۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

شرکت در کالج ها در آلمان به منظور هم‌ سطح با افرادیست که مدرک دیپلم خود را از مدارس آلمان دریافت کرده‌انده.

به طور کلی کالج برای کسانی مناسبه که دبیرستان رو تو ایران تموم کردن یا تازه کنکور  دادن یا کمتر از ۲ ترم تحصیلی در یکی از داشگاه های دولتی دارن و قصد دارن در آلمان ادامه تحصیل بدن...

کالج ها امتحان ورودی دارن و مثل رشته های دبیرستان ایران شاخه های دارن که شامل:

M-Kurs: همون تجربی خودمونه که شامل رشته های پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی و روانشناسی و بیولوژی و... میشه

T-Kurs: همون رشته ریاضیه که شامل رشته های مهندسی میشه

W-Kurs: این شامل رشته هایی میشه که مربوط به business میشه مثل مدیریت و MBA و حسابداری و...

G-Kurs: همون رشته علوم انسانی و هنر که شامل حقوق و فلسفه و آشنایی با ادیان و هنر و... میشه

S-Kurs: این هم رشته همون زبانه های خارجه هستش که تو کنکور خودش به زیرگروه داره

درس هایی که  توی امتحان ورودی هر کدوم از این رشته ها امتحان گرفته میشه بستگی به کالج داره البته زبان آلمانی توی همش ثابته و درس هایی مثل ریاضی یا زیست و... امکان داره برای هر رشته مخصوصش جز دروس امتحانی نباشه مثلا بعضی از کالج ها برای رشته ای مثل W-Kurs فقط زبان آلمانی رو امتحان میگیرن ولی بعضی دیگه ریاضی هم امتحان میگیرن...

شرکت توی هر کدوم از این رشته ها در کالج , شما رو برای دادن امتحان FSP در همون رشته آماده میکنه


*امتحان Feststellungsprüfung یا FSP*

امتحان FSP امتحانی هستش که آخر هر ترم کالج گرفته میشه و در طول ترم , کالج دانشجویان رو برای این امتحان آماده میکنه و نمره ای که فرد در این امتحان کسب میکنه با معدل کل دیپلم و پیش دانشگاهی میانگین گرفته میشه و با یک فرمول به نمره آلمانی ها که از 1 تا 5 هست محاسبه میشه... به نسبت نمره ای که بدست میارین میتونین برای دانشگاه های مختلف اقدام کنین.. در واقع مثل کنکور میمونه... هر چی نمرتون به 1 نزدیک تر باشه موقعیت بهتری برای پذیرش از دانشگاه های خوب دارین.(البته شنیدم که در کالج مونیخ نمره پیش دانشگاهی و دیپلم حساب نمیشه و فقط نمره که از امتحان FSP میگیرین مد نظر میگیرن)

در صورتی که کسی نتونه امتحان FSP رو قبول بشه فقط مجازه یک ترم دیگه توی کالج شرکت کنه.


*هزینه کالجها:

کالجهای دولتی هزینه های ترمی مربوط به خودش رو داره که شامل شهریه و زمسترتیکت و .. میشه که بسته به هر کالجی ترمی حدود ۱۰۰ تا ۵۰۰ یورو متغیره. که این هزینه ها نسبت به کالجهای خصوصی بسیار ناچیز. شما میتونین تو سایت هر کالجی هزینه های ترمی اون کالج رو چک کنید.

کالجهای خصوصی هم هستند که هزینه های نسبتا زیادی دارند. اکثرا کالج های خصوصی امتحان ورودی ندارند. اما هزینه ی بیشتر کالج های خصوصی حدود ترمی ۳۰۰۰ یورو است.


*کالجهای خصوصی بجز مزیت نداشتن امتحان ورودی اما مشکلاتی رو میتونه به همراه داشته باشند:

مشکل اصلی کالج های خصوصی علاوه بر داشتن هزینه های سنگین ، نداشتن امتحان پایانی کالج است.
به طوری که دانشجویان در انتهای دوره ی خود در این کالج ها ، باید به دنبال رزرو کردن جا برای امتحان خروجی کالج در کالج های دولتی دیگر شهر ها و یا در محل برگزاری امتحان آموزش پرورش همان شهر باشند.
از آنجایی که امتحان FSP در هر کالج بصورت منحصر به فرد برای خود آن کالج و طبق روش های درسی و مطالب تدریس شده در همان کالج می باشد ، نداشتن دسترسی به منابع درسی این کالج برای افرادی که می خواهند بصورت Extern در امتحان شرکت کنند ، کاری بسیار دشوار است . و برای کسانی که خصوصا علاقه مندان به رشته های پزشکی که نیازمند نمره بالا از این امتحان هستند ، ریسک بزرگی می باشد.


لیست کالج های آلمان رو میتونید اینجا ببینید.

۶ نظر ۰۲ مرداد ۹۴ ، ۰۴:۳۰