کالج ها در آلمان

اطلاعات کلی برای پذیرش لیسانس و کالج در آلمان

کالج ها در آلمان

اطلاعات کلی برای پذیرش لیسانس و کالج در آلمان

اطلاعات کلی درباره کالج

جمعه, ۲ مرداد ۱۳۹۴، ۰۴:۳۰ ق.ظ

شرکت در کالج ها در آلمان به منظور هم‌ سطح با افرادیست که مدرک دیپلم خود را از مدارس آلمان دریافت کرده‌انده.

به طور کلی کالج برای کسانی مناسبه که دبیرستان رو تو ایران تموم کردن یا تازه کنکور  دادن یا کمتر از ۲ ترم تحصیلی در یکی از داشگاه های دولتی دارن و قصد دارن در آلمان ادامه تحصیل بدن...

کالج ها امتحان ورودی دارن و مثل رشته های دبیرستان ایران شاخه های دارن که شامل:

M-Kurs: همون تجربی خودمونه که شامل رشته های پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی و روانشناسی و بیولوژی و... میشه

T-Kurs: همون رشته ریاضیه که شامل رشته های مهندسی میشه

W-Kurs: این شامل رشته هایی میشه که مربوط به business میشه مثل مدیریت و MBA و حسابداری و...

G-Kurs: همون رشته علوم انسانی و هنر که شامل حقوق و فلسفه و آشنایی با ادیان و هنر و... میشه

S-Kurs: این هم رشته همون زبانه های خارجه هستش که تو کنکور خودش به زیرگروه داره

درس هایی که  توی امتحان ورودی هر کدوم از این رشته ها امتحان گرفته میشه بستگی به کالج داره البته زبان آلمانی توی همش ثابته و درس هایی مثل ریاضی یا زیست و... امکان داره برای هر رشته مخصوصش جز دروس امتحانی نباشه مثلا بعضی از کالج ها برای رشته ای مثل W-Kurs فقط زبان آلمانی رو امتحان میگیرن ولی بعضی دیگه ریاضی هم امتحان میگیرن...

شرکت توی هر کدوم از این رشته ها در کالج , شما رو برای دادن امتحان FSP در همون رشته آماده میکنه


*امتحان Feststellungsprüfung یا FSP*

امتحان FSP امتحانی هستش که آخر هر ترم کالج گرفته میشه و در طول ترم , کالج دانشجویان رو برای این امتحان آماده میکنه و نمره ای که فرد در این امتحان کسب میکنه با معدل کل دیپلم و پیش دانشگاهی میانگین گرفته میشه و با یک فرمول به نمره آلمانی ها که از 1 تا 5 هست محاسبه میشه... به نسبت نمره ای که بدست میارین میتونین برای دانشگاه های مختلف اقدام کنین.. در واقع مثل کنکور میمونه... هر چی نمرتون به 1 نزدیک تر باشه موقعیت بهتری برای پذیرش از دانشگاه های خوب دارین.(البته شنیدم که در کالج مونیخ نمره پیش دانشگاهی و دیپلم حساب نمیشه و فقط نمره که از امتحان FSP میگیرین مد نظر میگیرن)

در صورتی که کسی نتونه امتحان FSP رو قبول بشه فقط مجازه یک ترم دیگه توی کالج شرکت کنه.


*هزینه کالجها:

کالجهای دولتی هزینه های ترمی مربوط به خودش رو داره که شامل شهریه و زمسترتیکت و .. میشه که بسته به هر کالجی ترمی حدود ۱۰۰ تا ۵۰۰ یورو متغیره. که این هزینه ها نسبت به کالجهای خصوصی بسیار ناچیز. شما میتونین تو سایت هر کالجی هزینه های ترمی اون کالج رو چک کنید.

کالجهای خصوصی هم هستند که هزینه های نسبتا زیادی دارند. اکثرا کالج های خصوصی امتحان ورودی ندارند. اما هزینه ی بیشتر کالج های خصوصی حدود ترمی ۳۰۰۰ یورو است.


*کالجهای خصوصی بجز مزیت نداشتن امتحان ورودی اما مشکلاتی رو میتونه به همراه داشته باشند:

مشکل اصلی کالج های خصوصی علاوه بر داشتن هزینه های سنگین ، نداشتن امتحان پایانی کالج است.
به طوری که دانشجویان در انتهای دوره ی خود در این کالج ها ، باید به دنبال رزرو کردن جا برای امتحان خروجی کالج در کالج های دولتی دیگر شهر ها و یا در محل برگزاری امتحان آموزش پرورش همان شهر باشند.
از آنجایی که امتحان FSP در هر کالج بصورت منحصر به فرد برای خود آن کالج و طبق روش های درسی و مطالب تدریس شده در همان کالج می باشد ، نداشتن دسترسی به منابع درسی این کالج برای افرادی که می خواهند بصورت Extern در امتحان شرکت کنند ، کاری بسیار دشوار است . و برای کسانی که خصوصا علاقه مندان به رشته های پزشکی که نیازمند نمره بالا از این امتحان هستند ، ریسک بزرگی می باشد.


لیست کالج های آلمان رو میتونید اینجا ببینید.

نظرات  (۶)

سلام واقعا ممنون از بلاگ خوبتون اطلاعاتتون خیلی مفیده,یه سوالی داشتم ازتون اینکه گفتین مدرک قبولی در کنکور سراسری روزانه و شبانه داشته باشین خوب من کنکور دادم و رتبه ام هم ده هزار شد همه ی انتخابهامم پزشکی بود  به امید اینکه شاید بتونم تو پردیسها قبول بشم و هیچ رشته ی دیگه ای رو نزدم متاسفانه قبول هم نشدم. حالا میخوام بدونم اینکه مجاز به انتخاب رشته در کنکور شدم لازمه یا اینکه حتما باید قبولی در یه رشته رو داشته باشم واسه مدارکم؟؟؟  آخه اون موقع مردد بودم که سال بعد هم کنکور شرکت کنم و اگر یه رشته دیگه میزدم و قبول میشدم واسه یه سال از کنکور محروم میشدم!!!! این الان واسم خیلی سوال مهمیه چون دارم واسه زبان اقدام میکنم و میخوام مدارکمو ترجمه کنم الان این برام یه نقطه ابهامه که دقیقا کدومش؟؟
ممنون میشم ازتون جوابمو بدین.
پاسخ:
سلام.. من خودم قانونی در این باره نخوندم.. اگه لیسانس دارید که مشکلی نداره. ولی اگه دارید برای کالج اقدام میکنید یکی از دوستان منم شرایطش مثل شما بود و هم پذیرش گرفت و هم ویزا... اما مصاحبه سفارتش همزمان با من بود و افیسر درباره همین که چرا گواهی قبولیش فقط رتبه داره ازش سوال کرد و اونم مثل شما 2 ساعت توضیح داد که اگه رشته ای رو انتخاب میکرد و نمیرفت محروم میشد به خاطر همین انتخاب رشته نکرد و خدا رو شکر افیسر متقاعد شد تقریبا.... زیاد نگران نباشید اگه کامل تو انگیزه نامه توضیح بدید و برای افیسر هم توضیح بدید مشکلی نیست..
باسلام وتشکر از سایت خوبتون من قبولی کنکور سراسری را دارم وبرای کلاس زبان B1 ثبت نام کرذم میگن 7ماه طول میکشه تاB1رو بگیرم سوالم اینه که از کی باید شروع کنم به پذیرش گرفتن کالج برای ترم پاییز سال بعد؟میترسم به موقع نتونم B1روبگیرم .درضمن اگر آزمون ورودی کالجو قبول نشم باید برگردم ایران یا راه دیگه ای هست؟ممنون میشم اگه زودتر جوابمو بدید
سلام برای اقدام برای کالج نمیشه بعد از گرفتن دیپلم تو سوم دبیرستان اقدام کرد حتما رفتن به پیش دانشگاهی اجباریه 
پاسخ:
بله مدرک پیش دانشگاهی مورد نیاز اسیسته
سلام ببخشید چند تا سوال داشتم .۱. اینکه اکر نمره برای رشته پزشکی تو امتحان fspرو نیارین دوباره می تونیم اون ازمونو شرکت کنیم ؟ و اگر می تونیم مثلا مثل کنکور فاصلش یک سالس چقدره بعدش می تونیم شرکت بکنیم؟؟ ۳. برای کسی کهاینجا کنکور قبول شده ولی اصلا دانشگاه نرفته ایچ راهی نیست که بدون کالج وارد دانشگاه بشه؟؟۴.وقتی تو یه کالجی مثلا مونیخ بخونیم ممکنه بخاطر اینکه تو کالج مونیخ چون خوندیم امتیاز بیشتریم برا خود دانشگاش داشته باشیم یا نه فقطو فقط به fsp بستگی داره؟
پاسخ:
سلام،
1. فقط یکبار fsp میدید.
3. خیر باید حتما دانشگاه رفته باشید و حداقل هم دو ترم خونده باشید در رشته مرتبط
4. بعضی دانشگاه ها کسایی رو که توی همون ایالت درس خوندن برای مقطع کالج رو در پذیرش اولویتی میده.
سلام من در حال حاضر دارم مقطع یازدهم رو میخونم و در کنارش المانی که برای سال بعد یعنی بعد از گرفتن مدرک دیپلم اقدام به رفتن به کالجm_kurs کنم و در رشته ی داروسازی درس بخونم اما چنتا سوال : 1. از خیلی ها شنیدم که سفارت المان خیلی دیر وقت میده و اگه بخوام برای سال بعد برم باید از الان اقدام کنم ایا این صحت داره؟ 2.اگر بخوام کالج شرکت کنم نیاز به قبولی در کنکور در اون رشته ای که میخوام بخونم نیست؟و فقط با توجه به ازمون FSP هست؟  3. قبولی در کنکور ایران (در هر رشته ای به غیر از داروسازی ) که میخوام اونجا بخونم کمکی و تاثیری  به قبول شدن در سفارت میکنه؟
پاسخ:
در حال حاضر نوبت دهی برای بیش از 12 ماه هستش. که البته کاملا نامشخصه وضعیت. پیشنهاد میشه وقت رو بگیرید و بعدا در صورت کوتاه شدن وقت ها و هماهنگ نبودن با برنامه هاتون کنسل کنید و دوباره در زمان مناسب وقت بگیرید. هنوز پیش نیاز های لازم برای نظام جدید اعلام نشده ... اما قبولی کنکور احتمالا لازم نباشه! و تا الان هم اگه برای بعضیا لازم بوده، رشته مشابه رو هم قبول دارن. لازم نیست دقیقا همون رشته باشه.
سلام ممنون از وبلاگ خوبتون. میخواستم بپرسم که میزان سختگیری کالج ها با هم متفاوته و مثلا نمره 2 مونیخ خیلی سخت تر بدست اومده تا نمره 1 یه کالج دگ . میخواستم بدونم نوع کالج تاثیری تو پذیرش دانشگاه نداره که مثلا کالج های هایدلبرگ و مونیخ و... در نظر دانشگاه ها در اولویت باشن چون به دلیل سخت گیری زیاد و fsp سخت تر سطح علمیشون بالاتر هست ؟
2.اگر تاثیر نداره پس بچه هایی که تو این کالج ها نمره 3 یا 2 گرفتن نمیتونن برن دانشگاه اما کسی که از کالج سطح پایینتر و اسون تری نمره 1 گرفته میتونه بره ؟؟
پاسخ:
بله تفاوت داره.
خیر اولویتی وجود نداره در سراسر آلمان! یعنی در سراسر آلمان همه ی کالج های دولتی و مدرکشون یک اعتبار رو داره.
اما بعضا! دانشگاه های هر ایالت برای بچه هایی که از کالج همون ایالت بودن اولویتی قائل میشه، مثل مونیخ!
اینکه چه کالجی رو انتخاب میکنن بسته به آگاهی شون و شرایط شخصیشونه! و خیلیا دغدغه نمره ندارن چون همه که نمیخوان تو آلمان بشن پزشک!!!
و اینکه کالج هایی که ساده گیر تر هستن، رقابت بیشتری برای ورود بهشون وجود داره!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی