کالج ها در آلمان

اطلاعات کلی برای پذیرش لیسانس و کالج در آلمان

کالج ها در آلمان

اطلاعات کلی برای پذیرش لیسانس و کالج در آلمان

امتحانات در کالج آلمان

سه شنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۱۷ ق.ظ

سلام

امروز داشتم تو سایت اپلای ابرد اینجا میگشتم که یه پستی رو دیدم که دوستی به نام علی زحمت کشیده و بیشتر تجربیاتش رو از زمانی که تصمیم گرفته تا وقتی که از در سفارت اومده بیرون رو با بقیه به اشتراک گذاشته... واقعا متن بسیار روانی داره و به درد کسایی که میخوان برای کالج یا لیسانس اقدام کنن و نمیدونن از کجا شروع کنن میخوره و باعث میشه یه دید کلی بهشون بده تو این پست درباره امتحان ورودی کالج و امتحان FSP توضیح داده شده و این که چه کسایی باید کالج رو بگذرونن..در ضمن این قسمت یکم طولانیه و ممکنه برای کسایی که با زبان آلمانی آشنایی دارن حوصله سر بر باشه..



امتحان ورودی کالج:

دوره ی کالج با یه امتحان ورودی ( Aufnahmetest ) یا (Aufnahmeprüfung) شروع میشه که حتما باید این امتحان رو قبول بشید تا بتونید ثبت نام کنید.
تو بعضی کالج ها امتحان از دو بخش آلمانی و ریاضی تشکیل شده بعضی هم فقط آلمانی.

درسایی که تو امتحان ورودی هست بستگی به کالجی که براش اقدام میکنید و رشته شما داره. مثلا تو بعضی از کالج ها برای رشته M-Kurs به علاوه ی آلمانی باید درس زیست هم امتحان بدید. اما اکثر کالجها بجای زیست شامل درس ریاضی میشه. 
بخش آلمانی بیشتر کالجها در سطح B2 هست و دارای بخش های مختلفی هست مثلا باید یه متن ناقص رو پر کنید! که البته سوالات کالج ها در قسمت آلمانی میتونن متفاوت باشن ولی این مدل رایج تر هست نسبتا! بهتره به سایت کالج مراجعه کنید و یه نمونه از سوالات المانی امتحان ورودی رو دانلود کنید!
بخش ریاضی از چند سوال ساده تشکیل شده مثل ساده کردن یا مساحت ... اما همین قسمت مهمترین قسمت امتحان به حساب میاد چون اکثرا ضعیف هستن در ریاضی یا حتی اگه معلومات ریاضی خوبی هم داشته باشن نمیتونن سوالات رو که به آلمانی نوشته شدن جواب بدن و این باعث میشه قبول نشن! بهترین کار اینکه 2 تا 3 ماه قبل از رفتن به آلمان نمونه سوالات امتحان ورودی رو دانلود و تمرین کنید! صورت سوالات رو ترجمه کنید و متوجه بشید! مثلا بدونید Vereinfachen Sie so weit wie moeglich یعنی تا حد ممکن ساده کنید! یا بدونید عبارت های جبری رو به چه صورت مینویسن! با تمرین این مشکل حل میشه!
اگه امتحان رو قبول نشید باید در یه دوره ی آمادگی برای امتحان ورودی شرکت کنید که هزینه هم داره! ولی با تمرین مشکلی پیش نمیاد. امتحان سختی نیست!
بعضی کالجا مثل ماینتس و کارلسروحه اگه تست داف 4 یا د اس ها 2 داشته باشین بخش آلمانی امتحان ورودی رو معاف میشین ولی کالجی مثل کالج هانوفر وقتی قبول شدین دیگه نمیخواد سر کلاس آلمانی بشینین و FSP هم بخش آلمانی رو نمیخواد بدین. اما امتحان ورودی رو باید شرکت کنین. برای اطلاعات بیشتر و جدیدتر سایت کالج مطالعه کنین.

* نمونه سوال امتحان ورودی هر کالج رو میشه تو قسمت Aufnahmetest یا Aufnahmeprüfung سایت هر کالج پیدا کرد.


امتحان پایانی کالج :

Feststellungspruefung یا FSP اسم امتحان پایانی کالج هست! با قبولی در این امتحان که از دو بخش نوشتاری و شفاهی تشکیل میشه پرونده ی یک سال تحصیل شما در کالج بسته میشه و شما مجوز تحصیل در تمام دانشگاه های آلمان رو کسب می کنید. همینطور مدرک این امتحان ( با توجه به نمره ) معادل DSH و TestDaF هست و شما دیگه احتیاجی به داشتن این مدارک ندارید! بعد از اینکه این مدرک رو گرفتید و با توجه به نمره ی شما در این امتحان اقدام میکنید برای درخواست پذیرش از دانشگاه ها و بعد از گرفتن پذیرش, تحصیلتون دردانشگاه به عنوان دانشجو رسما شروع میشه!

نکته۱: طبق قوانین کالجهای آلمان  FSP  یا امتحان پایانی کالج های ایالت NRW فقط برای دانشگاههای همین ایالت معتبره. اما در سایت کالج Bochum و Mettingen  هیچ حرفی راجع به اینکه امتحان FSP اونها در ایالت های دیگه معتبر نیست زده نشده. شما میتونین برای اطمینان بیشتر و اطلاعات جدیدتر با خود کالج هم مکاتبه کنین برای اعتبار FSP اون کالج در آلمان.


نکته۲: کسانی که برای کالجهای فاخ هوخشوله (FH) شرکت میکنند وقبولی امتحان پایانی (FSP) اون کالج رو دریافت میکنند نمیتونند برای دانشگاهها (َUNI) اقدام کنند و فقط میتونند برای فاخ هوخشوله ها اقدام کنن.
* برای اطلاعات کامل می تونید به سایت www.studienkollegs.de مراجعه کنید!

نظرات  (۴)

سلام.
ممنون از وبلاگ خوبتون٬
در رابطه با مدرک قبولی کنکور سراسری٬ در سایت خود یونی اسیست و در سایت the Central Office for Foreign Education in Germany (ZaB) علناً اعلام کردند که کسانی که بعد از سال ۲۰۱۱ فارغ التحصیل شدند نیاز به این مدرک ندارند.. یعنی فارغ التحصیلان قبل و بعد از سال ۲۰۱۱ رو از هم تفکیک کردند و تنها تفاوتشون در مدارک خواسته شده همین مورد قبولی کنکور هست که از کسانی که قبل از ۲۰۱۱ فارغ التحصیل شدن این مدرک رو میخوان بر خلاف کسایی که بعد از این تاریخ مدرک دیپلم رو گرفتن!
من چون در این رابطه چون شک داشتم حتی به چنتا از کالج ها ایمیل زدم و پرسیدم و تماما ارجاعشون به همین سایت ZaB بود که گفته بودند تابع قوانین این سایت هستند و در اونجاها همون قانونی که عرض کردم ذکر شده بود!
اما متوجه نمیشم چرا این همه چه تو سایت اپلای ابرود و چه جاهای دیگه کماکان از این مدرک قبولی کنکور موکداً اسم برده میشه.
ممنون میشم بنده رو آگاه کنید در این مورد.
متشکرم.
پاسخ:
سلام. بله این قانون تو سایت آنابین و اسیست نوشته شده اما بیشتر روی کاغذ هست چون در عمل شما وقتی سایت کالجا یا دانشگاه ها رو چک کنین میبینید که Nachweis über Hochschulaufnahmeprüfung یا Entrance University Examination جز مدارک مورد نیازشون برای اپلای هست. و اصلا حرفی درباره معافیت اونایی که دیپلمشون رو سال 2011 به بعد گرفتن از این موضوع نرده به غیر از کالج Mainz که تو سایتش قید کرده این موضوع رو و شما میتونین بدون گواهی قبولی کنکور براش اپلای کنین
من شخصا تا حالا ندیدم کسی به غیر از کالج ماینتز برای کالج دیگه ای این مدرک رو نفرسته چون ریسکه و همه سعی میکنن برای محکم کاری این مدرک ر بفرستن که بعد به مشکل نخورن...
اگه سوال دیگه ای داشتین میتونین تو گروه تلگرام ما هم مطرح کنین
موفق باشید
ba salam

ba arze ehteram o khaste nabashid 
2ta soal dashtam

shoma motamenid ke agar emtehane vorodio ghabool nashim kelase amade sazi mizaran??

chon too hamin bloge khodetoon too bakhshe tafavote vizaha neveshtid k age ghabool nashid ehtemalan bayad alman ro tark konid ya vizatoon ro tabdil b vizaye zaban konid

soale baadi ineke like gorohe telegrametoon kojas??
پاسخ:
مطلب رو درست مطالعه نفرمودید.
اگه اسم شهر خاصی به عنوان کالج شما در ویزا زده شده باشه ، برای تمدید ویزاتون در شهر دیگه دچار مشکل میشید.
و باید در همون شهری که در ویزاتون ذکر شده بمونید و کورس زبان دانشگاه رو ثبت نام کنید تا امتحانات بعدی کالج ها. لزومی به برگشتن نیست.
لینک گروه اینجاست :
http://applyforstudienkolleg.blog.ir/post/%DA%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%B3%D9%88%D8%A7%D9%84-%D9%87%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%86
با سلام و خسته ونباشید . 
واقعا سایت عالی و کمک کننده ای دارید .
من یه سوال داشتم .
شما میدونید مثلا اگه من مدارکم رو برای یونی اسیست بفرستم و بعد از گرفتن جواب از یونی اسیست مدارک رو برای کالج فرانکفورت بفرستم چقدر حدودا طول میکشه که کالج به من جواب بده که من بتونم برم سفارت و برای کار های ویزا اقدام کنم ؟ 
با تشکر
پاسخ:
سلام. شما وقتی برای دانشگاه اپلای میکنید اونا خودشون پذیرش کالج بهتون میدن . بررسی مدارک از طرف اسیست هم بین 4 تا 6 هفته و از طرف دانشگاه هم 4 یا 5 هفته طول میکشه. البته این میانگینه
سلام. با تشکر از مطلب مفیدی که گذاشتین. میخواستم بدونم سطح آزمون پایانیfsp در کالج های آلمان چطوره؟ میشه پزشکی راحت قبول شد؟ 
پاسخ:
خیر قبول شدن پزشکی راحت نیست اصلا. سطح fsp در سطح مطالب تدریس شده در هر کالج هست

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی