کالج ها در آلمان

اطلاعات کلی برای پذیرش لیسانس و کالج در آلمان

کالج ها در آلمان

اطلاعات کلی برای پذیرش لیسانس و کالج در آلمان

زبان آلمانی

يكشنبه, ۸ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۰۷ ب.ظ
توی این پست درباره سطوح مختلف زبان آلمانی توسط دوست عزیز علی توضیح داده شده


بعد از اینکه همه ی جوانب رو برای ترک وطن و انتخاب آلمان برای تحصیل در نظر گرفتین ,با به ظاهر سخت ترین قسمت این پروسه ی بلند مدت یعنی " یادگیری آلمانی" رو به رو می شید!
شاید چیزی که خیلی از ما رو از تحصیل تو یه کشور آلمانی زبان منصرف میکنه, زبان آلمانی و ترس ناشی از این برداشت رایج اشتباه باشه ,که این زبان برای یادگیری و ادامه تحصیل گزینه ی مناسبی نیست! مثل چندین موردی که من شخصا دیدم و با توجه به داشتن همه ی شرایط دیگه برای تحصیل در آلمان حاضر به یادگیری آلمانی نشدن و از تحصیل در آلمان انصراف دادن!
اما اصولا چی آلمانی رو انقدر سخت جلوه می ده ؟ چرا کسی به راحتی زیر بار یادگیریش نمیره ؟ یا چی باعث میشه این جمله رو زیاد بشنویم ؟ "باید آلمانی یاد بگیرم تا بتونم تو آلمان درس بخونم ؟! نه! ممنون!"
دلیل این ترس برمیگرده به بی اطلاعی از این زبان ,یا هر زبان دیگه ای! بذارین داستان خودم با آلمانی رو بگم, که جزء یکی از بهترین خاطره های زندگیمه !
داستان از شهریور 90 شروع شد. وقتی من تصمیم گرفتم آلمان انتخاب کنم برای تحصیل به دلایلی که بعدا میگم ... خب باید اعتراف کنم که من هم مثل خیلی دیگه از یادگیریش میترسیدم ... "من با کلی زحمت و هزینه یه مقدار تونستم انگلیسی یاد بگیرم" "اگه وسط راه متوجه شدم که نمیتونم برم آلمان و من موندم و کلی هزینه و وقت و انرژی که صرف این زبان شده چی؟!!" "شنیدم قواعد و دستور زبانش خیلی سخته" "اصلا نمیتونم صداشون رو تحمل کنم. فقط میدونم زیاد از خ استفاده میکنن" و ... به هر حال دل به دریا زدم!
7 مهر 90 بود که برای اولین بار کلاس آلمانی رو تجربه کردم! یه کلاس فوق فشرده ... 7 روز هفته حتی جمعه ها ... روزی 4 ساعت! کلاس یه کلاس فوق فشرده بود برای کسایی که تصمیم نهایشون گرفته بودن برای آلمان! همه راسخ و با اراده! کلاس 10 ماه طول میکشید ( 1000 ساعت ) و در انتها به امتحان معروف زبان آلمانی یعنی DSH ( که البته دیگه در ایران برگزار نمیشه) ختم میشد ... در حقیقت این کلاس بچه ها رو اماده میکرد برای امتحان DSH در آلمان! کلاس با کتاب Menschen شروع شد که یه کتاب برای مبتدی هاست!
روزهای اول سخت بود ... شاید مثل هر زبان دیگه! خوبیش این بود که همه چیز مرتب و منظم و طبقه بندی شده یادگرفته میشد ... تکرار, استفاده از فلش کارت,
و مهمتر از همه تمرین روزانه ی نوشتن بود! فرقی نمیکرد چی باشه! مهم این بود که بنویسیم حتی Hallo باید نوشته میشد! تمام قوانین نگارش باید رعایت میشد! خودم رو ملزم کرده بودم حتی از نقطه ی آخر جملات نگذرم! باید نوشته میشد چون من میخواستم به عنوان یه دانشجو تو آلمان درس بخونم ... در ظاهر چیز مسخره ای به نظر میاد یه نقطه یا علامت سوال یا رعایت بزرگی حروف برای اسمها یا اول جمله ها. ولی باید رعایت میشد! باید عادت میکردم! هیچ وقت هیچچچچچ وقت نگارش فارسی رو انقدر خوب یاد نگرفته بودم ( همونطور که الان مشخصه تو نوشته هام! ) ... اما چرا انقدر اصرار روی مهارت نوشتن ؟! این برمیگرده به این مسئله که این مهارت تنها مهارتی هست که سخت تر و دیرتر از بقیه به دست میاد و تنها و تنها به شرط تمرین مداوم و حتی روزانه در سطح های اولیه زبان آلمانی مثل A1, A2, یا B1 ...
به هر حال روزهای اول گذشت و سطح ها و کتاب ها یکی یکی تموم شد ... سطح های بالاتر رسید B2 و بعد … C1و علاقه ی من به آلمانی تا حدی بالا گرفت که تصمیم گرفتم تا وقتی کارای ویزام حل بشه با آلمانی در ارتباط بمونم! واسه همین 1 ماه که دانشجوی مترجمی آلمانی هستم ...
البته موقتا دانشجو هستم و به محض اینکه ویزام بیاد انصراف میدم و میرم ...
خلاصه این بود داستان من و آلمانی ... یادگیری این زبان یکی از بهترین تصمیم هایی بود که گرفتم حتی اگه نتونم برم آلمان پشیمون نیستم که آلمانی یاد گرفتم! فارغ از هر نتیجه ای و اینکه چقدر مسیر زندگیم رو عوض کرد واقعا دوسش دارم!


اما گذشته از اینا یکم به صورت مدون از یادگیری اکادمیک آلمانی بگم و آموزشگاه ها ,منابع و کتابها ...

آلمانی از 5 یا 6 سطح استاندارد تشکیل شده که هر سطح برای آموزش به دو یا 4 سطح دیگه تقسیم بندی میشه! شیوه تقسیم بندیش تو اموزشگاه ها متفاوته. هرکدوم از این سطح ها تقریبا 100 یا 150 ساعت طول میکشه که باز هم اعداد تو این زمینه میتونن متفاوت باشن!

سطح A1 : تو این سطح آلمانی یکم سخت به نظر میرسه که طبیعی هم هست و بیشترین انصراف از یادگیری آلمانی تو این سطح و کمی تو سطح A2 اتفاق میوفته! الفبای آلمانی, اعداد, جملات ساده مثل احوالپرسی, طرز تلفظ کلمات و حروف تو این سطح یاد گرفته میشن! اما مهمترین اتفاقی که تو این سطح میوفته یادگیری پایه ای و اصولی قواعد این زبانه! مثل یه قاعده ی مهم ,که تو یه جمله ی ساده, فعل فقط و فقط در جایگاه 2 جمله باید باشه ! اگه تو این سطح و سطح بعدی خوب کار کنین میبینین که آلمانی چقدر لذت بخش میشه تو سطح B1 ! خودتون تعجب میکنید از پیشرفتتون تو این زبان! تجربه ی شخصی من که اینطور بود حداقل! در پایان این سطح انتظار میره بتونین جمله های خیلی ساده رو متوجه بشین و استفاده کنین ...

سطح A2 : همونطور که بالا توضیح دادم این سطح هم خیلی مهم به حساب میاد برای یادگیری پایه ای این زبان! تو این سطح گرامر رنگ پیچیده تری به خودش میگیره و مثلا با پدیده ای به نام Nebensatz و انواع مختلفش آشنا میشیم که از مشکلات همیشگی کسایی هست که میخوان آلمانی یاد بگیرن! داشتن یه کتاب تمرین گرامر خوب فکر میکنم تو این سطح الزامی باشه و خیلی کمک بکنه به جا افتادن مطالبی که با قواعد دستوری ما جور در نمیان! میگن برای ویزای ازدواج این سطح از دانش المانی برای گرفتن ویزا کافی هست ... یعنی در حقیقت یه دانش معمولی برای استفاده ی روزمره از آلمانی نه چیزی بیشتر از اون! در اخر فراموش نکنین که این دو سطح پایه ای آلمانی چقدر مهم هستن برای آیندتون تو این زبان و احتمالا برای آینده ی تحصیلی و شغلیتون در آلمان!

سطح B1 ( و B1+ ) : بعد از اینکه دو سطح اولیه و مهم آلمانی رو خوب تمام کردید, میرسید به نقطه ی عطف آلمانی ... اینجا جایی هست, که شما خودتون رو از بقیه میتونین متمایز کنید تو دانش زبانی, ولی چرا ؟ چون این سطح به شما این اجازه رو میده, و در حقیقت دستتون رو انقدر باز میذاره, تا بتونید از دانش پایه ای زبانتون که در A1 و A2 یاد گرفتید به بهترین شکل استفاده کنید, تا آماده ی ورود به سطح پیشرفته ی B2 بشید... متن ها طولانی تر, استفاده از گرامر پیچیده تر, تغییر در ساختار مطالب خواسته شده در مهارت شنیداری ( ترک ها طولانی تر میشن و خلاصه نویسی و طرز جواب دادن به سوالات به صورت Stichwort باید به مهارت شنیداریتون اضافه بشن ), همینطور یکی از مهمترین تغییرات تو این سطح, افزایش دامنه ی لغات میتونه باشه, که به طرز عجیبی تو سطح B2 به کمکتون میاد ... مورد اخری که باید اینجا بهش اشاره کنم اینکه تو این سطح یادگیری گرامر تقریبا تمام میشه و شما اصول کلی گرامر آلمانی رو یاد میگیرید ... جزییات و گرامرهایی که خیلی پیشرفته تر هستن, کم کم به وسیله ی متون یا کتاب های خوب گرامری تو سطح های B2 و C1 استفاده میشن ... یه مطلب دیگه یه سطحی هست به نام سطح B1+ که تو بعضی موسسات تدریس میشه و بعضی انتشارات مثل Hueber یه کتاب مخصوص رو بهش اختصاص دادن ... میگن این سطح در واقع شما رو بیشتر و بهتر برای آلمانی پیشرفته آماده میکنه, که البته درست هم هست .... سعی شده تو این سطح گرامر یه مرور کلی بشه و دایره واژگان تا حد ممکن قوی بشه ...


زیاد شد مطالب این بخش ولی دوست داشتم در جریان همه چیز باشید.


سطح B2 و C1: همونطور که میدونید پیش نیاز دو امتحان مهم زبان آلمانی یعنی DSH و TestDaF برخورداری از دانش زبان آلمانی در سطح B2 و C1 هست ... یعنی وقتی این سطح رو تموم کردین این آمادگی رو دارین که تو این امتحان ها شرکت کنید ... به همین خاطر کتاب های این دو سطح شما رو با ساختار این دو امتحان بیشتر آشنا میکنن ... یعنی متن ها از متون مطبوعاتی و یا علمی و دانشگاهی انتخاب میشن اکثرا .... ترک ها اغلب به صورت مصاحبه ی رادیویی و با موضوعات علمی ( مثلا زیست شناسی دریا! ) انتخاب میشن ... انتظار میره وقتی ازتون خواسته میشه چیزی بنویسید به صورت یه فرد تحصیل کرده این کارو انجام بدین ... یعنی استفاده از کلمات تخصصی هر موضوع ( مثلا محیط زیست یا تحصیلات یا سیاست و ... ) که با کتاب های قبلی و تو کتاب های این سطوح یاد میگیرید ... همینطور استفاده از گرامرهای پیشرفته, مثلا استفاده از ساختار مجهول یا Passiv باید براتون کاملا راحت باشه ... به همین خاطر کسایی که در گرامر قوی بودن تو سطوح پایه و کتاب های گرامر زیادی حل کردن و همینطور دایره ی واژگانشون رو به صورت طبقه بندی شده ( یعنی مجزا برای هر موضوع مثل دایره ی واژگان لازم برای موضوع سیاست یا جامعه و ... ) تکمیل کردن, کسایی هستن که برنده ی نهایی این امتحان ها میشن! چون این دو موردی که گفتم کمک زیادی به هر چهار مهارت شما میکنن, حتی به مهارت شنیداری که تمرین های مجزای خودش رو می طلبه!


نکته 1: مهارت شنیداری رو از همون اول جدی بگیرید چون زمان و استمرار نیاز داره ... سعی کنید حتی ترک های ابتدایی و ساده رو زیاد گوش کنید ... حتی اگه بهشون دقت نمیکنید و امکانش هست بزارین پخش بشه تو اتاق یا هرجایی که هستین ! چه بهتر که یه ترک رو با این روش 20 یا حتی 30 بار گوش کنید!

نکته 2: مهارت نوشتاری به نظر من مهمترین مهارتی هست که تا وقتی تو ایران هستین باید به یه سطح قابل قبولی برسه, هرچند که امکان رسیدن به یه سطح پیشرفته تو این مهارت اصلااااااا غیر ممکن نیست و فقط تمرین زیاد می طلبه! بنویسید ! اگه برای اولین بار یه گرامر مثلا weil رو یاد گرفتین که Nebensatz میسازه, سعی کنید با weil بیست تا 30 جمله بنویسین ... انقدر این کار رو تکرار کنید تا اشتباه به صفر برسه تو فهم ساختار دستتوریش, بعد سعی کنید با این weil که تازه یاد گرفتید یه متن کوتاه بنویسید ... یه متنی که نشون بده شما استفاده از weil رو به بهترین شکل یاد گرفتید! همین تمرین رو به هر قاعده ی دستوری جدیدی که یاد میگیرین اختصاص بدین ... هر چند روز یه بار تو سطوح پایه یه نامه بنویسید ... یا اتفاقات روزانه ی خودتون رو بنویسید ... تو سطوح بالاتر یه موضوع انتخاب کنید و نظر خودتون رو به صورت یه مقاله بنویسید ...

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.